Kralježnica – lordoza – kifoza – skolioza

Kralježnica – lordoza – kifoza – skolioza, u suštini osnovno držanje – postura je nasljedna ali se može modificirati vanjskim utjecajem (vježbanjem). Držanje tijela je usko povezano s pitanjem težišta, težišnice te uporišta tijela koje se nalazi u zdjelici čineći temelj statičke i dinamičke ravnoteže tijela. Na održavanje ravnoteže utječe gravitacija i težina tijela kojem je mišićno-koštano-zglobni sustav konstantno izložen. Za pravilno držanje bitan je uravnotežen razvoj snage i fleksibilnosti u svakom mišiću. Promjene na posturi su posljedica atrofiranih mišića ili pak hipertoniziranih i zgrčenih mišića što direktno se veže na koštano-zglobno-mišićne segmente tijela.Ta neravnoteža u tonusu mišića rezultira nesrazmjerom u sili povlačenja oko zglobova i tako tijelo izbacuje iz ravnoteže tj težišta.

Najbolja analiza za položaja kralježnice i zdjelice se može napraviti gledajući posturu iz sagitalne ravnine.Visak možemo koristiti za analizu tako da se u sagitalnoj ravnini nasloni na bočnu stranu tijela – po liniji koja ide kroz sredinu uha, ramena, zdjelice, te gležnja. Ako ima kakvih pomaka većih od 5 cm od zatiljne točke glave radi se o kifotičnom ili lordotično držanje ovisno koja je krivina naglašenija.

Lumbalna lordoza se najbolje može detektirati tako da postavimo vježbača uza zid s nogama u raskoraku udaljenim 15-20 cm od zida, sa stražnjicom i ramenima koji su priljubljeni uza zid,

ako samo jagodice prstiju prolaze onda lumbalna lordoza premala
ako prolazi cijela ruka onda je to izražena lumbalna lordoza
ako prolaze samo prsti onda je idealna lumbalna lordoza

Zašto je važna pokretljivost kralježnice ?

Jer kako starimo polutekuća gelasta masa iz diskova postaje sve kruća i lomljivija, a kralježnica postaje sve kruća i nefleksibilna, da bi prolongirali to starenje moramo svakodnevno vježbati jer potrebno je hraniti diskove koji nemaju direktni dotok hrane. Njena pokretljivost je od izrazitog značaja za osnovne funkcije(kretanje) koje radimo na svakodnevnoj bazi.

Vježbe za kralježnicu

Kralježnicu dijelimo na tri dijela i sva tri dijela treba vježbati na svoj način, određeni dijelovi zahtijevaju mobilnost dok određeni zahtijevaju stabilnost. Ovisno o tome bitnom faktoru i o stanju kralježnice (zdravstveno stanje – prolapsi, hernije, operacije itd.) vježbe se trebaju prilagoditi.